De pratar goja – du betalar

Medieträning Solna

Skattebetalarna står för notan när Solna stad och andra kommuner köper medieträning för att hantera granskning av missförhållanden i kommunerna.

Förra året granskades 14 kommuner, myndigheter och kommunala bolag av Uppdrag granskning, Kalla fakta och Ekot.

Hälften av  de granskade kommunerna anlitade mediekonsulter, rapporterade Sveriges radio på lördagen. Solnas inköp av medieträning är ett av det allra tydligaste exemplet på bortslösade skattepengar.

Efter uppgifter om skumraskaffärer i Solna betalade kommundirektören drygt 100 000 kronor för att få hjälp att formulera den här så kallade budskapsslingan.

En budskapslinga, även kallad papegojmetoden, innebär att den intervjuade upprepar en eller ett par inövade meningar oavsett fråga.

faktura medieträning

Solna Nyheter har tidigare berättat om upphandlingen av strategiska kommunikationstjänster för 1,8 miljoner från samma byrå som skötte medieträningen, Hallvarsson & Hallvarsson. Den upphandlingen fick göras om eftersom staden var för snabb med hemligstämpeln.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till De pratar goja – du betalar

  1. Tobias skriver:

    Den som ser Uppdrag granskning förstår att staden använder våra skattepengar till mediaträning för att förhindra att vi får veta hur de låtit våra skattepengar rinna mellan fingrarna, hamna i fel fickor etc.

  2. Jan Andersen skriver:

    Jag tror att det ville våra enklare (och billigare!) att säga sanningen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s