Guldet blev till sand

Guldet blev till sand

Guldglädjen förra veckan efter att tidskriften Fokus utsett Solna till bästa kommun  att bo i grusades när det visade sig att Solna hamnar på 163:e plats på personaltäthet i förskolan i samma undersökning.

– Ganska mediokert för en vinnarkommun, säger Fokus chefredaktör Martin Ahlquist till ”Barnomsorg och skola i Solna”.

 

fokus svar

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Guldet blev till sand

  1. Tobias skriver:

    Marianne, inser att jag inte riktigt kan det politiska arbetsgången, men får då bedöma er ifrån årets budget. Träffar hela tiden personal inom skola/förskola och de pratar bara om besparingar, besparingar och besparingar. Ansvariga politiker kallar det budget i balans, men det är våra barn som betalar.

  2. Marianne Damström Gereben skriver:

    Tobias, jag kan försäkra dig att FP inte slagit sig till ro! Ambitionsnivån är hög, tempot i politiken är däremot inte alltid högt. Vi jobbar på! Vi har träffat Föräldranätverket som hade en hel del att berätta för oss!

    • Tobias skriver:

      Som sagt det som krävs är handling. c, kd och fp säger sig vilja mer med våra skolor/förskolor men jag ser inte en konkret handling i den riktningen. Bortsett från besparingar.

      • Tobias, vi förhandlar om budgeten en gång om året. Det är då vi försöker påverka utifrån våra prioriteringar och storlek. Det är först då vi kan visa på konkreta handlingar.

  3. Sanna skriver:

    Marianne, att min treåriga dotter går på en avdelning med 18 1-3-åringar på tre personal, att min fyraåriga dotter går på en avdelning med 23 3-5-åringar på tre personal, att min fyraåriga son går på en avdelning med 24 3-5-åringar på tre personal är ingen ”upplevelse”. Det är fakta.

    • Marianne Damström Gereben skriver:

      Sanna, var inte alls min avsikt att förringa din verklighet, jag ville bara belysa att rankingar ska tas för vad de är och att vi som politiker aldrig får slå oss till ro. Jag är ju själv solnabo, har gått från att vara singel, till småbarnsförälder, numera tonårsförälder. Min egna förutsättningar och behov har också förändrats, har gått från gift deltidsarbetande fyrbarnsmor till frånskild ensamförsörjande som fått vända på slantarna och tagit mycket av föräldraansvaret själv. Mina nätverk har också förändrats, inskränkts ibland, utvidgats ibland. Förutsättningar och behov förändras för alla oss solnabor hela tiden, vi måste hela tiden hålla dialogen vid liv!

  4. Tobias skriver:

    Pehr Granfalk tar gärna emot priser, men nobbar konstant att möta kommuninvånare som har synpunkter. Selektiv blygsel?

  5. Rankingar av det här slaget är intressanta att ta del av. Samtidigt kan man inte komma ifrån att det är väldigt svårt att värdera de olika faktorerna. I slutändan är det avgörande hur människor själva upplever sin livssituation och kommun. Jag tror att vi ska vara ödmjuka för att dessa upplevelser varierar, och vi som kommun och ansvariga politiker får aldrig slå oss till ro.

    • Tobias skriver:

      Marianne, efter att ha engagerat mig i frågor som rör skola/förskola i solna i mer än ett år kan jag inte se annat att ni i den frågan just har slagit er till ro. Ni har haft världens stöd, världen mandat av alla engagerade föräldrar att faktiskt höja ambitionsnivån. Jag kan inte se något i konkret handling som tyder på att ni tagit vara på det. Eller kan du ge mig ett exempel?

Kommentera

